Banner
Rychlý kontakt

Praha
tel.: +420 776 555 250
info@quantumchiptuning.cz

Vše o DPF

Co je filtr pevných částic (DPF, FAP)

Filtr pevných částic neboli DPF či FAP (DPF z anglického Diesel Particle Filter, FAP z francouzského Filtre Anti Particules) je stejně jako katalyzátor umístěn ve výfukovém systému. V dnešní době je součástí všech vozidel vybavených dieslovým motorem. Jeho funkcí je bránit rozptylování sazí a prachových částic při jízdě a snížení emisí ve městech. DPF je v podstatě keramická vložka výfuku se systémem drobných kanálků, které zachycují uvnitř filtru pevné částice (saze) vzniklé při spalování a ven propouští jen čistý vzduch.

 

Jak funguje filtr pevných částic a regenerace

Při pomalejší jízdě ve městě vzniká nejvíce sazí a prachových částic. Ty se ukládají ve filtru pevných částic, postupně zaplňují jeho kanálky a zhoršují jeho průchodnost. Když jedete delší dobu konstantně vysokou rychlostí (na dálnici), vozidlo provádí tzv. dynamickou regeneraci filtru pevných částic. Vysoká teplota ve výfukovém potrubí automaticky spaluje zachycené saze.


Při vyšším zanesení filtru pevných částic čidla tlaku ve výfuku vyhodnotí nutnost regenerace. V tomto případě se mimo město spustí tzv. aktivní regenerace filtru, která spočívá ve vstřiku nafty do výfuku, zvýšení teploty nad 500 °C a spálení sazí.

 

Životnost filtru pevných částic

Každá součástka ve vozidle má svou životnost. Stejně tak filtr pevných částic. První generace DPF měly životnost okolo 80 tisíc ujetých km. Postupem času se technologie filtrů zdokonalila. U současných osobních automobilů se tak při správném zacházení s vozidlem životnost filtru pevných částic pohybuje v rozmecí 150 – 200 tisíc km. U dodávek a užitkových vozidel je vzhledem k častějšímu režimu jízdy mimo město životnost filtru ještě delší. Na rychlost zanášení filtru pevných částic má vliv styl jízdy. Když vozidlo provozujete hlavně ve městě – časté rozjíždění, popojíždění v kolonách, rychlost do 60 km/h – nemůže filtr v těchto podmínkách efektivně spouštět regenerace. Při tomto stylu jízdy se může životnost filtru pevných části zkrátit až o polovinu. Naopak když jezdíte dlouhé trasy mimo město konstantní vyšší rychlostí – při zařazeném vyšším rychlostním stupni ve středních otáčkách – filtr pevných částic má možnost pravidelně regenerovat a jeho životnost se tak prodlužuje.

 

Cenové náklady na pořízení nového filtru pevných částic

Filtr pevných částit patří ve vozidle k jednomu z nejdražších dílů, podobně jako např. turbodmychadlo nebo vstřiky. Náklady na koupi nového filtru pevných částic se dle typu vozidla pohybují v rozmezí 30 – 160 tisíc korun. Levnější variantou je proto pořízení neoriginálního filtru pevných částic z druhovýroby. Cena filtrů z druhovýroby záleží na typu vozidla.

 

Odborným zhotovitelem služeb je Pure Technologies s.r.o., Švehlova 1900/3 106 24 Praha 10, IČ: 03487156.